FAQ

Werken via Amplo

Algemene vragen

Wat is de prijs van Amplo?

Hoeveel je netto overhoudt van een factuurbedrag, en waar de rest exact naartoe gaat, hangt af van situatie tot situatie. Loonadministratie is complex en een simpel antwoord is er meestal niet. Het is niet zo dat wij het verschil tussen je factuurbedrag en je nettoloon op onze rekening zien verschijnen. Integendeel, de grootste hap gaat naar sociale bijdragen. 

Je neemt dus best contact op met een consulent voor een concrete loonsimulatie.

Hoe bereken ik mijn brutoloon?

Meestal werk je bij Amplo met een arbeidscontract op interim basis. Voor je werkdagen is Amplo dan je juridische werkgever. We werken met een coëfficiënt die wordt berekend op het brutoloon 

In dat brutoloon zitten altijd je bedrijfsvoorheffing (voorafbetaling op de personenbelasting) en de RSZ-werknemersbijdrage vervat. Om van factuurbedrag naar brutoloon te gaan en omgekeerd, gebruik je deze formule: 


Factuurbedrag = (brutoloon x coëfficiënt) + onkosten + dimonakost 


Brutoloon = (factuurbedrag – onkosten – dimonakost) / coëfficiënt 

Wat zit er in de coëfficiënt vervat?

  1. Sociale bijdragen (werkgevers-RSZ). 
  2. Provisies voor uitbetaling van vakantiegeld en bij het Sociaal Fonds voor de Uitzendkrachten om je eindejaarspremie en eventuele opleidingen te financieren.  Deze doorstorting is wettelijk verplicht en het aandeel wordt niet door ons bepaald. Werk je met een Amplocontract (projectcontract), dan storten we in de fondsen van bijvoorbeeld PC 227 (audiovisuele sector) of PC 304 (podiumkunsten).  
  3. Een bijdrage voor de verplichte arbeidsongevallenverzekering. 
  4. Provisies voor gewaarborgd loon in geval van ziekte, en de uitbetaling van al dan niet gewerkte feestdagen. 
    Sommige payrollservices of SBK’s hanteren een lagere coëfficiënt en factureren ziekte, klein verlet en feestdagen apart aan de opdrachtgever. Onze ervaring leert ons dat opdrachtgevers een all-in factuur verwachten van hun freelancers, en achteraf geen extra factuur willen ontvangen. De uitbetaling is wel verplicht. Opdrachtgevers kunnen er bij Amplo voor kiezen om het risico op bijkomende facturen (naar aanleiding van onder andere ziekte) op zich te nemen, maar daar moeten ze expliciet om vragen, zich bewust van de gevolgen. 
  5. Met het verschil tussen de bovenstaande kosten en het totaalbedrag van de coëfficiënt, worden onze diensten en werkingskost bekostigd. 

Wat valt er onder “diensten en werkingskost” van Amplo?

In onze werkingskost zitten heel wat zaken vervat om voor een vlotte administratie en dienstverlening te zorgen: 

  • De handmatige administratieve arbeid en de lonen van onze consulenten ;
  • Juridische ondersteuning en research ;
  • Vrijblijvend advies ;
  • De software die alles mogelijk maakt ;
  • Het onderhoud van de kantoren ;
  • De organisatie van belasting- en andere infosessies ;
  • De permanentiedienst die 24/7 bereikbaar is.

Bovendien is er een betaalgarantie. Wie een contract via Amplo afsluit, wordt altijd betaald. We schieten het loon voor, en de opdrachtgever krijgt pas een factuur nadat hij/zij je prestaties heeft bevestigd, en jij betaald werd. Als de opdrachtgever ons om bepaalde redenen niet betaalt, volgen wij dit verder op. 

  • Zoals je uit het bovenstaande kan afleiden, bestaat winst voor Amplo nooit op een bepaald contract, maar is dit enkel duidelijk over een langere periode, en met aftrek van eventuele dubieuze debiteuren (klanten die facturen niet of te laat betalen), de dagelijkse werkingskost van onze kantoren en centrale diensten, en de financiering van situaties waarbij het uit te betalen gewaarborgd loon de aangelegde provisies overschrijdt. 
    Een deel van onze marge investeren we bovendien elk jaar terug in de sector in de vorm van partnerships.

  • Amplo biedt ook een aantal nieuwe tewerkstellingsvormen aan, zoals Amplocontracten (projectcontracten) of artikel 1 bis contracten. We hebben er lang aan gewerkt om ook in die complexe contractvormen genoeg sociale bescherming te implementeren, die de arbeidswetgeving volgen. Voor die contracten leveren we bijdragen aan de sociale fondsen van de creatieve sectoren. 

Vakantiegeld

Krijg ik vakantiegeld?

Behalve jobstudenten heeft iedereen recht op vakantiegeld. Alleen het tijdstip en de manier van uitbetaling verschilt naargelang je als arbeider, bediende of kunstenaar werkt. 

Hoe en wanneer wordt mijn vakantiegeld uitbetaald?

Alsbediende krijg je het enkel en dubbel vakantiegeld meteen bovenop je loon uitbetaald. Dit kan je raadplegen op je loonfiche. Het is in feite een voorschot op het vakantiegeld van volgend jaar. 

Arbeiders krijgen hun vakantiegeld gestort door de Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie (RJV). Dit gebeurt in mei of juni van het jaar na de prestaties. 

Artiesten vallen, voor de uitbetaling van hun vakantiegeld, onder die arbeidersregeling. Ze krijgen hun vakantiegeld dus in één keer uitbetaald in mei of juni van het volgende kalenderjaar.  

  • Het kan dat je af en toe als muzikant werkt onder een artistiek contract, en af en toe als lesgever onder een bediendencontract. In dat geval zal het vakantiegeld van de bediendecontracten met je loon mee uitbetaald worden. Het vakantiegeld voor de artistieke prestaties ontvang je dan in mei of juni van het volgende jaar.  

Hoeveel bedraagt mijn vakantiegeld?

Het netto vakantiegeld bedraagt ongeveer 15% van het jaarlijkse brutoloon, verminderd met RSZ en bedrijfsvoorheffing. 

Ik heb geen vakantiegeld gekregen, wat nu?

Als artiest of arbeider is het belangrijk dat je aan de RJV je bankrekeningnummer doorgeeft, anders kunnen ze het vakantiegeld niet storten. Met verdere vragen kan je ook bij hen terecht. 

Als je als bediende hebt gewerkt en je hebt vragen over het vakantiegeld, richt je dan rechtstreeks tot je vaste Amplo-consulent. 

Feestdag

Krijg ik meer loon wanneer ik werk op een feestdag?

Werken op een feestdag is niet uitzonderlijk voor artiesten en freelancers. Wanneer je op een feestdag werkt, moet je opdrachtgever je brutoloon voor die dag verdubbelen 

Als juridische werkgever komt Amplo deze verplichting na. De verdubbeling wordt niet noodzakelijk doorgefactureerd aan de opdrachtgever. Dat hangt af van de voorwaarden die onderhandeld worden tussen elke opdrachtgever en Amplo. 

Ook in sommige andere situaties heb je recht op de uitbetaling van een feestdag: 

  • Wanneer een feestdag tussen twee werkdagen valt. 
    Als je bijvoorbeeld van maandag tot vrijdag werkt in een week waarvan donderdag een wettelijke feestdag is, dan krijg je voor die donderdag toch je gebruikelijke dagloon, ook al heb je niet gewerkt. Let wel, dat geldt enkel als je tijdens de twee werkperiodes voor eenzelfde opdrachtgever werkt.
  • Wanneer je een anciënniteit hebt bij Amplo van minstens 15 dagen zonder onderbreking*, heb je recht hebt op de betaling van de feestdagen die binnen de twee weken volgen op je tewerkstelling. Het weekend wordt niet gezien als onderbreking, maar moeten wel ingesloten zijn tussen twee werkdagen om mee te tellen. 


Werk je bijvoorbeeld van 3 juli tot 17 juli, dan bouwde je 15 dagen anciënniteit op en word je betaald voor 21 juli.  

* Anciënniteit in de uitzendsector begint opnieuw te tellen na elke werkonderbreking van meer dan 7 kalenderdagen.   

Wettelijke feestdagen in België:

  • Nieuwjaar (1 januari)
  • Paasmaandag
  • Dag van de Arbeid (1 mei)
  • Hemelvaart
  • Pinkstermaandag
  • Belgische nationale feestdag (21 juli)
  • Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart (15 augustus)
  • Allerheiligen (1 november)
  • Wapenstilstand (11 november)
  • Kerstmis (25 december) 

Eindejaarspremie

Heb ik recht op een eindejaarspremie?

Met een arbeidscontract via Amplo, val je voor je eindejaarspremie onder de regeling van uitzendkrachten. Om een eindejaarspremie te krijgen, moet je dus aan een aantal voorwaarden voldoen.  

Wat zijn de voorwaarden voor een eindejaarspremie?

De basisvoorwaarde is dat je tijdens de referteperiode 65 dagen (vanaf 3 werkuren per dag) of 494 uren hebt gewerkt als uitzendkracht. De referteperiode voor de eindejaarspremie van 2024 loopt van 1 juli 2023 tot en met 30 juni 2024

  • Alleen je gewerkte dagen tellen mee.Een voltijds maandcontract omvat soms de volledige maand (bijvoorbeeld van 1 juni 2024 tot en met 30 juni 2024), maar het zijn de gewerkte uren (bijvoorbeeld 7,6 uur per dag, van maandag tot en met vrijdag) die worden gerekend.
  • Maximaal vijf niet-gewerkte dagen kunnen meetellen. Dat zijn maximum vijf dagen economische werkloosheid, en arbeidsongeschiktheid wegens een arbeidsongeval. In het laatste geval moet je wel zelf een attest van je verzekeraar binnenbrengen bij het Sociaal Fonds voor de Uitzendkrachten. De telling van de niet-gewerkte dagen gebeurt dus niet automatisch!
  • Maximaal vijf gewerkte dagen onder vast contract kunnen meetellen. Dat vast contract moet dan wel onmiddellijk volgen op een tewerkstelling als uitzendkracht.
    • Ben je niet zeker of je genoeg dagen of uren hebt gewerkt voor een eindejaarspremie? Je Amplo-consulent kan dat makkelijk controleren. Let op! Heb je ook via andere uitzendbureaus gewerkt? Die werkuren verschijnen niet in het Amplo-overzicht. 

Voor afgelijnde projecten kan Amplo voor jou een Amplocontract (projectcontract) opmaken. Met een Amplocontract ontvang je vanaf dag één een eindejaarspremie (pro rata). Meer weten over Amplocontracten?  

Bij Artikel 1 bis contracten is geen eindejaarspremie voorzien. 

Wie betaalt mijn eindejaarspremie?

Het Sociaal Fonds voor de Uitzendkrachten berekent de eindejaarspremies en telt daarvoor alle dagen in uitzendarbeid mee. Je hoeft niet enkel via Amplo gewerkt te hebben om voor een eindejaarspremie in aanmerking te komen.

Wanneer krijg ik mijn eindejaarspremie?

Voldoe je aan de voorwaarden, dan stuurt het Sociaal Fonds voor de Uitzendkrachten je in de loop van december een document toe.  

Let op !

  • Ben je verhuisd? Laat je nieuwe adres op tijd weten aan Sociaal Fonds. Dat kan makkelijk via de contactpagina op hun website.
  • Heeft u eind december het document nog niet ontvangen terwijl u recht heeft op de premie? Bel dan het Sociaal Fonds op 02 203 60 95.

Hoeveel bedraagt mijn eindejaarspremie?

De brutopremie bedraagt 8,33% van je totale brutobedrag tijdens het refertejaar. Daar gaat nog (13,07%) RSZ en bedrijfsvoorheffing af. Je houdt zo ongeveer 66% netto over van de brutopremie. Het precieze bedrag staat op je document van het Sociaal Fonds.  

Hoe krijg ik de eindejaarspremie?

Je krijgt de centen niet vanzelf op je rekening, maar de uitbetaling aanvragen is wel eenvoudig: 

Het document van het Sociaal Fonds heeft twee vakken. Vak A hou je zelf bij. Met Vak B ga je naar je vakbond. Zij betalen je uit. 

Niet aangesloten bij een vakbond? Dan betaalt het Sociaal Fonds je rechtstreeks uit. Je vult daarvoor je bankrekening in op het document en bezorgt het terug aan het Sociaal Fonds.  

Moet ik de eindejaarspremie aangeven op mijn belastingbrief?

Je moet je eindejaarspremie aangeven bij de inkomsten van het jaar dat volgt op het jaar waarin je eindejaarspremie kreeg. Concreet: de premie die je in 2024 krijgt, geef je pas aan in 2025, samen met je andere inkomsten uit 2025. Amplo bezorgt je daarvoor tijdig een fiche 281.10. 

Via Tax-on-web staan je eindejaarspremie en andere inkomsten al automatisch ingevuld bij je belastingaangifte. 

Verzekeringen

Welke verzekeringen zitten er in een arbeidscontract?

Als uitzendkracht ben je altijd verzekerd voor de volledige duur van je arbeidscontract.  Alle ongevallen die tijdens de tewerkstelling, maar ook dóór het werk gebeuren, vallen onder de noemer van een arbeidsongeluk.  

  • De oorzaak van een arbeidsongeval moet extern en niet-lichamelijk zijn. Hartfalen en ziektes zijn bijvoorbeeld van lichamelijke aard en komen niet in aanmerking voor een arbeidsongevallenverzekering. Een ongeval is een arbeidsongeval wanneer het ook letsels veroorzaakt die je verhinderen om verder te werken. 

Je verzekering geldt ook voor de heen- en terugreis naar en van de locatie van tewerkstelling – je woon-werkverkeer dus. Je bent verzekerd voor je “normale traject”. Als je een omweg maakt om bijvoorbeeld een kleine boodschap te doen of de kinderen van school te halen, wordt dit ook aanzien als het normale traject. Ga je na je werk meteen naar een festival, dan is de verzekering niet meer geldig.  

Onze verzekeraar Ethias voorziet dat verplaatsingsdagen naar het buitenland, die niet onder contract staan, ook onder de arbeidsongevallenverzekering vallen. Die verplaatsingen moeten uiteraard wel jobgerelateerd zijn en binnen een korte tijdspanne gebeuren. 

Onkosten

Welke onkosten krijg ik terugbetaald?

Als freelance uitzendkracht in de creatieve sector gebeurt het regelmatig dat je onkosten maakt voor een tewerkstelling. Denk bijvoorbeeld aan vervoer of de aankoop van specifiek materiaal. Deze uitgaven kan je via een contract bij Amplo, een eigen organisatie, je opdrachtgever of de belastingen deels recupereren.  

  • Woon-werkverkeer 

Heb je een vaste plaats van tewerkstelling (bijvoorbeeld de officiële hoofdzetel van de onderneming) op meer dan vijf kilometer van je thuisadres? Dan heb je recht op woon-werkverkeer volgens de regels van het sociaal abonnement. Let wel op, want er zijn vaak sectorspecifieke afspraken omtrent het woon-werkverkeer.  

  • Verplaatsingsvergoeding 

Ga je met de auto en wijkt de locatie af van je vaste plaats van tewerkstelling? Dan heb je recht op een verplaatsingsvergoeding. Van 1 juli 2023 tot en met 30 juni 2024 is dit forfait vastgelegd op maximum € 0,4280per km. Deze vergoeding dekt alle kosten van onderhoud tot brandstof en verzekering. Het bedrag per kilometer kan variëren naargelang de afspraken die de opdrachtgever hanteert, maar kan nooit dit maximum overschrijden. 

  • Trein of fiets 

Als je met de trein gaat, kan je de tickets gedeeltelijk tot volledig terugbetaald krijgen. De terugbetaling hangt af van de sector waar je opdrachtgever onder valt. Is er geen sectorale regeling? Dan heb je recht op een terugbetaling van 75% van je treinticket. 

Indien je de fiets neemt, ontvang je een vergoeding van maximum€ 0,35 per kilometer. 

  • RSZ-vrije kostenforfaits 

Voor werknemers die altijd van thuis uit werken, is er een forfait voorzien van10% van het brutoloon. Het bedrag is dus afhankelijk van jouw loon en dekt de uitgaven voor verwarming, elektriciteit, klein bureaugereedschap,… Indien gewenst kan je hierover andere afspraken maken met je opdrachtgever. 

Verder kan je opdrachtgever ook een forfait voorzien voor het gebruik van eigen arbeidsmateriaal, aangepaste werkkledij, baankosten buitenshuis of parkeergelegenheid. De RSZ publiceerde een aantal bedragen die zij standaard als kostenforfait aanvaarden.

 

  • Onkosten voor werken in het buitenland 

Ga je naar het buitenland voor een opdracht? Dan kan je normaal gezien aanspraak maken op een forfaitaire vergoeding voor 'dienstreizen van korte duur in het buitenland'. Dit forfait dekt maaltijdkosten en kleine uitgaven (transport ter plaatse, fooien …). Het dagbedrag dat maximaal toegekend mag worden, varieert afhankelijk van jouw omstandigheden en van het land waar je naartoe reist. 

 

Hoe schrijf ik mijn beroepskosten af?

Of je nu als zelfstandige werkt of via een SBK, als freelancer maak je regelmatig kosten in het kader van je opdrachten. Het kan nooit kwaad om je opdrachtgever te vragen of die je kosten wil vergoeden, maar helaas is dit niet altijd mogelijk.  

Zo verwerk je jouw verschillende kosten toch in je belastingaangifte:  

Onkosten 

Als je factuurbedrag voldoende hoog is, kunnen we een aantal onkosten verrekenen in dit bedrag. Denk maar aan kilometer-, thuiswerk- of maaltijdvergoeding. Deze onkosten zijn rechtstreeks gelinkt aan je opdracht en arbeidscontract.  

Beroepskosten via Amplo 

Wat met materiaal dat je aankoopt om je job te kunnen uitoefenen, maar dat niet meteen gelinkt is aan een specifieke opdracht? Of gehuurd materiaal en aankopen die je dagprijs ruim overstijgen, zoals opname- en technisch materiaal, cameralenzen of grondstoffen voor kunstwerken?   

Wanneer je aan je persoonlijke Amplo-consulent je aankoop- en huurfacturen bezorgt, kan hij of zij die na bepaling van een afschrijftermijn in de arbeidsovereenkomsten opnemen.  We werken met een gespecialiseerd bureau om de afschrijftermijnen van materiaal te bepalen. Afschrijven van onkosten op basis van facturen kan nu dus ook via Amplocontracten, als alternatief voor het declareren van je werkelijke beroepskosten in je belastingaangifte. 

Beroepskosten via belastingaangifte 

Dat het inbrengen van bepaalde onkosten de belastbare basis voor zelfstandigen verlaagt, is algemeen bekend. Maar de fiscus beseft dat je ook als werknemer soms geld moet uitgeven om je werk goed te kunnen uitoefenen.  

Daarom wordt voor iedereen eenforfaitair bedrag van zijn loon automatisch als beroepskost beschouwd, en is dit vrij van belasting. 

Op de eerste inkomensschijf beschouwt de fiscus maar liefst 30% van dit bedrag als beroepskost. Verdien je meer, dan komt een steeds kleiner percentage in aanmerking.   

>> Voor inkomsten uit 2024 met een eerste inkomensschijf van € 18.399,98 bedraagt de maximale forfaitaire beroepskost € 5.750 

Denk je dat je kosten hoger zijn opgelopen dan dit forfaitair bedrag? Dan kan je ervoor kiezen om je werkelijke beroepskosten in te geven bij je belastingaangifte. Grote aankopen (zoals een computer of camera) schrijf je af over meerdere jaren.  Kleinere aankopen zoals postzegels en vakliteratuur mag je volledig inbrengen.  

Behalve aankopen van materiaal kan je ook andere onkosten meerekenen:  kledij die je specifiek voor je beroep moet kopen of zelfs een gedeelte van je woning die je gebruikt als werkruimte. 

Opgelet ! 

Je mag alle kosten optellen en de som als één bedrag ingeven bij je aangifte, maar je moet alles wel kunnen bewijzen, en kunnen aantonen dat je alles zelf hebt betaald. Je doet er goed aan om die bewijsstukken al meteen toe te voegen bij je belastingaangifte, al is dit niet verplicht. 

Er zijn uiteraard wel een paar dingen waar je op moet letten. Zo is de fiscus behoorlijk streng als het aankomt op werkkledij: het moet echt gaan om kledij die je anders niet kan dragen (denk aan veiligheidsschoenen of een werkschort). Onkosten dubbel in rekening brengen kan natuurlijk ook niet. Wanneer je bijvoorbeeld al via je arbeidscontracten al aangekocht materiaal terugbetaald kreeg, zal deze worden herrekend naar loon. 

Niet helemaal zeker? Maak een simulatie op TaxCalc of contacteer een Amplo-consulent voor meer info. 

Factuurbedrag

Is de facturatie via een SBK voorbehouden voor occasionele gebruikers?

Iemand tewerkstellen met uitzendarbeid (al dan niet via een SBK) is enkel toegelaten voor een beperkt aantal redenen: 

  1. Vervanging van een permanente werknemer.

  2. Tijdelijke grotere werkdruk. 

  1. Uitvoering van uitzonderlijk werk. 

  1. Integratie of het ter beschikking stellen van een uitzendkracht bij een gebruiker met het oog op een permanente aanwerving. 

  1. In het kader van een door het gewest goedgekeurdtewerkstellingstraject voor langdurig werklozen en begunstigden van financiële sociale bijstand. 

  1. Artistieke prestaties en/of de productie van artistieke werken voor rekening van een werkgever of een occasionele gebruiker. 

Vóór 2003 konden kunstenaars en werknemers binnen de creatieve sector enkel aangeworven worden door een SBK voor een van de eerste vijf redenen. Dat gaf problemen voor kleinere organisaties. Aangezien ze geen personeel hadden, mochten ze geen van die redenen hanteren. Ze pasten in geen enkele categorie. Daarom werd de zesde reden gecreëerd. 

 

De wetgeving is duidelijk wat dit laatste punt betreft: enkel een occasionele gebruiker kan een beroep doen op het motief artistieke prestatie. 

 

Er ontstaat soms verwarring omdat we de reden voor de aanwerving (“redenen”) moeten onderscheiden van de aard van het werk (“uitvoering”). Er bestaat geen exclusief verband tussen de reden “artistieke prestatie” en de artistieke prestatie (uitvoering). Deze twee zijn niet verbonden. 

Een paar voorbeelden ter verduidelijking: 

  • Een bedrijf voor audiovisuele productie heeft vijf vaste werknemers met een contract van onbepaalde duur. Het team beheert het bedrijf en coördineert de producties dag na dag. Wanneer de opnames voor een film van start gaat, moet de organisatie tijdelijk extra technici en acteurs aanwerven.  Kiest ze ervoor om deze mensen aan te werven via een SBK of een uitzendkantoor, dan maakt ze op rechtmatige wijze gebruik van de reden tijdelijk verhoogde werkdruk. De acteurs worden aangeworven voor een artistieke prestatie (aard van het werk) en de techniekers voor eentechnische prestatiein de hoedanigheid van werknemer. De reden artistieke prestatie wordt hier niet ingeroepen.

  • Een privépersoon wenst een muzikant in te huren voor een trouwfeest. De muzikant is geen zelfstandige. De gebruiker kan geen uitzendcontracten opstellen voor reden 1 tot 5. In dit geval wordt dan als reden voor het uitzendcontract de artistieke prestatie ingeroepen. 

  • In België is het verboden om een persoon aan te werven met vier opeenvolgende contracten van bepaalde duur (rechtstreeks aangeworven bij dezelfde werkgever). Het laatste contract zou dan omgezet moeten worden in het contract van onbepaalde duur. Door de aard van de prestaties zijn de korte en opeenvolgende contracten binnen de creatieve sector dus enkel mogelijk met uitzendcontracten. 

Wat is het minimum factuurbedrag?

Vooraleer je een contract laat opmaken, moet je voor jezelf uitmaken hoeveel je voor een opdracht gaat vragen. 

Heb je nog geen ervaring of vind je het moeilijk om een factuurbedrag te bepalen? Volg dan deze richtlijnen: 

 

  • Minimumduur
    Algemeen geldt dat de duur van elke werkperiode niet minder mag zijn dan drie uren. Dit werd wettelijk zo vastgelegd.

    • Er zijn enkele afwijkingen voor bepaalde categorieën van werknemers. Zo mogen bijvoorbeeld gespecialiseerde fitnessinstructeurs wél twee uur onder contract staan, indien zij voldoen aan de voorwaarden bepaald door het paritair comité. 
  • Minimumverloning 

    Om je minimumloon te bepalen, kijkt Amplo welk paritair comité van toepassing is en welke functiecategorie verenigbaar met de inhoud van de taak die je zal uitvoeren. 

    De meest gebruikte PC's binnen de werking van Amplo zijn: 

    303.01 Film 
    304.00 Spektakel / Podiumkunsten 
    329.00 Socio-culturele sector 
    227.00 Audiovisuele sector 

    Binnen elke sector gelden barema's per functie en anciënniteit. Deze minimumlonen moeten te allen tijde gerespecteerd worden en zijn telkens in brutobedragen vastgelegd. Als absolute ondergrens geldt overigens het GGMMI of gewaarborgd gemiddeld minimum maandinkomen. 

    Op basis van dit brutobedrag (en met toevoeging van onder andere RSZ-bijdragen en andere wettelijke aanbetalingen) kan Amplo berekenen hoeveel je minimum moet factureren aan je opdrachtgever. Afhankelijk van de opdracht, kan dit per uur, per dag of per taak. 

    Wens je hier meer concrete informatie over? Contacteer dan een consulent met de details van je specifieke situatie. Je kan ook altijd een kijkje nemen op minimumlonen.be. Let wel op, deze bedragen zijn niet altijd actueel.  

    Vragen over belastingen 

Welk BTW-percentage geldt voor mijn opdracht?

Uitzendarbeid is onderworpen aan de BTW-wetgeving. Dus ook op artistieke prestaties moet BTW worden verrekend.  

Prestaties die via Amplo verloond worden, zijn gekoppeld aan eenfactuur die rechtstreeks naar de opdrachtgever wordt gestuurd. Het bedrag op die factuur wordt telkens vermeerderd met een bepaald BTW-percentage. Wanneer je een opdracht doorgeeft met bijbehorend facturatiebedrag, vragen wij dan ook steeds of dat bedrag inclusief of exclusief BTW is. Dit kan een belangrijk verschil maken omdat er al dan niet een deel van je loon naar de BTW gaat.  

In principe moeten we op alle facturen 21% BTW rekenen. Maar een regel zou een regel niet zijn zonder uitzonderingen. Er bestaan ook prestaties met een verlaagd BTW-tarief van 6%. En om het nog een beetje complexer te maken, zijn er zelfsprestaties die volledig vrijgesteld zijn van BTW. 

 

Hieronder vind je een kort overzicht vanfuncties met hunBTW-percentage. Maar contacteer voor de zekerheid steeds een Amplo-consulent met info over je concrete situatie. 

21% BTW 

  • Technische functies (zoals productieassistent, cameraman/vrouw, monteur)
  • Artistieke functies met een commercieel doel (zoals acteur in een reclamefilm)
  • Bepaalde artistieke functies die niet onder de uitvoerende of scheppende functies vallen (zoals DJ, kostuumontwerper, fotograaf) 

6% BTW 

  • Uitvoerende kunstenaars (zoals muzikant, zanger, danser)
  • Auteursrechten, behalve wanneer het om computerprogramma’s om reclame gaat. In deze gevallen geldt het normale btw-percentage van 21%. 

Vrijgesteld van BTW 

  • Activiteiten die vallen onder de verschillende subartikels van Artikel 44. Concreet zijn dat prestaties waarvan de factuur gericht wordt aan de organisator van het evenement / schouwspel en waarbij de functie van de uitzendkracht artistiek, en de persoon in kwestie een artiest is  (Art44 §2 8°).
  • Activiteiten van gidsen. 
DEVELOPMENT